Natrag

Afera

Afera

Kako se najstarija zrenjaninska radio-televizija brani od samovolje državnih "regulatora" (2)

 

Ne čujem dobro, ali ugasićemo sve!

 

Dok traje agonija za spasavanje prava na rad zrenjaninske KTV televizije, gospoda iz Republičke radiodifuzne agencije su se postarala da vlasnici ove medijske kuće Danici Radić, odnosno firmi Linea Electronics, po svaku cenu oduzmu i pravo na rad radio stanice Kiss koja posluje u sastavu istog sistema. Ali, i tu je, kao i u slučaju pokušaja gašenja KTV, na površinu isplivao sav moralni i profesionalni talog iz dve državne agencije koje odlučuju o životu i smrti elektronskih medija u Srbiji...

 

Nikola Vlahović

 

Dok varošici Kosjerić, koja ima 4.116 stanovnika, takozvana regulatorna tela dodeljuju čak četiri radio frekvencije, jednom skandaloznom odlukom RATEL-a grad Zrenjanin sa 140.000 stanovnika ostao je bez ijedne, uz obrazloženje "da nema uslova ni za jednu lokalnu radio stanicu!"

Sve je počelo znatno ranije, kad je Radio Kiss 20. maja 2008. godine konkurisao za regionalnu radio stanicu u Zrenjaninu (naravno, frekvenciju dobija štićenik lokalnih vlasti, Santos radio, iako po zakonu o radiodifuziji nisu poštovani kriterijumi odlučivanja). Naime, u obzir nisu uzete sledeće činjenice:

-  poslovni uspeh tj. neto dobit Radija Kiss je deseta puta veća od Santos radija, što znači da prvi kriterijum - ekonomska samoodrživost - poslovni uspeh, nije uvažen;

-  Svako ko se imalo razume u ovu problematiku, a RRA bi svakako trebao da se razume, zna da je najznačajnije merilo, ako ne i jedino, slušanost određene radio stanice i upravo ostvarena neto dobit.

Naravno, što je jedna radio stanica slušanija, to će imati više komintenata koji žele da se reklamiraju, a imaće i mnogo više plaćenih termina. Dakle, ostvarena dobit jednako je ogledalo slušanosti (dakle drugi kriterijum - slušanost - takođe nije ispoštovan);

-  Proizvodnja i emitovanje televizijskog programa neuporedivo je složenija, skuplja, zahtevnija u kadrovskom, tehničkom, programskom, organizacionom smislu od emitovanja radio programa.

Linea Electronics, koja je konkurisala za Kiss radio, emituje televizijski program od 1994. godine, a Santos radio, kao drugi učesnik konkursa emituje radio program od 1996. godine (dakle i treći kriterijum o dodeli frekvencija - iskustvo u oblasti radio difuzije i sličnim delatnostima - nije poštovan!);

-  Linea Electronics je 2009. godine tužila RRA Vrhovnom sudu u predmetu izdavanja dozvole za emitovanje radio programa Radio Santosu i uskraćivanju dozvole Kiss radiju, koji nije dobio dozvolu. Tužbom od 31. marta 2011. godine, tužba Linea Electronics se uvažava i njome se poništava rešenje RRA od 19. avgusta 2009. godine. Ovo rešenje još nije konačno s obzirom da RRA ima pravo žalbe...

-  Paralelno sa ovim gubitkom, vlasnica Kiss radija Danica Radić, preko svih relevantnih organa lokalne samouprave, velikim naporima uspeva da se izbori za dopunu konkursa u Zrenjaninu za lokalne radio stanice. Konkurs se raspisuje 15. marta 2010. godine za jednu jedinu radio stanicu u gradu sa 140.000 stanovnika, dok su, kako je već rečeno, Kosjeriću sa 4.113 stanovnika odavno dodeljene četiri radio frekvencije, valjda da bi se iz tamošnje uspešno privatizovane cementare iste vesti čule četiri puta!

 

Gubitak vredniji od dobiti

 

Da stvar bude još gora, RRA na ovom konkursu, koji je proširen za emitere iz Zrenjanina, frekvenciju dodeljuje novootvorenoj firmi iz Novog Sada, koja je osnovana tek 21. maja 2010. godine, pred samo zatvaranje konkursa 31. maja. Ni manje ni više, firmu je osnovala gospođa Amalija Plančak, žena stara 65 godina, bez ikakvog iskustva u radiodifuziji (da nije tužno bilo bi smešno, jer gde je ovde uvažavanje kriterijuma?).

Potrebno iskustvo u radiodifuziji i u sličnim delatnostima ovde se previđa, a zanemaruje činjenica da firma Linea Electronics iz Zrenjanina, koja je konkurisala za Radio Kiss, ima iskustvo od 18 godina u televizijskom radu i 10 godina iskustva u emitovanju radio programa.

Još je tužnije što je, prema svim merilima, reč o firmi otvorenoj pro forma na ime gospođe Amalije Plančak, sa jedinim ciljem da se - eliminiše Radio Kiss!

Vlasnica zrenjaninske KTV televizije i Radija Kiss Danica Radić već duže vreme poseduje materijalne dokaze koji jasno govore o načinu na koji članovi RRA otvaraju firme na imena svojih prijatelja, poznanika, rođaka i kumova, i tako im dodeljuju radio i televizijske frekvencije.

Uz to, lica koja prihvate da otvore firmu uz odgovarajuću naknadu (500-1000 evra) potpisuju i automatski ugovor o prenosu vlasništva firme u roku od šest meseci do godinu dana na člana RRA! Tako pojedini članovi RRA obezbeđuju sebi materijalnu budućnost suvlasništvom i vlasništvom u pojedinim medijima, kao što je slučaj sa trenutno najslušanijim radijom u Novom Sadu.

Sve prolazi, pa i uživanje u blagodetima rada u Savetu RRA, a kada jednog dana ne budu više imali pozicije koje im sada obezbeđuju privilegije članstvom u RRA, dobro je da se nađe neka zakrpa u kućnom budžetu!

Tužno je i merilo vrednovanja poslovnog uspeha, ekonomske samoodrživosti, pošto je Klik FM radio, koji je vlasništvo pomenute gospođe Amalije Plančak, predvideo (!) gubitak od 1.429.788 dinara pa je vrlo interesantno kako su članovi RRA kod ovog kriterijuma odlučivali i eleminisali Kiss radio, koji je predvideo neto dobit u iznosu od 3.814.000 dinara, a iz svih prethodnih godina po završnim računama imao isključivo dobit i veću od 3.000.000 dinara!

Ovako bedno je eliminisan sa konkursa i, u periodu od 2001-2008. godine, najslušaniji Radio KUM u Kikindi . U to vreme u Kikindi je postojalo pet radio stanica. Njih četiri su imale 30 odsto slušanosti, a KUM radio je sam imao 70 odsto slušanosti. Siniši Pašiću, vlasniku tadašnjeg KUM radija, predsednik kikindskog odbora Demokratske stranke u lice je rekao:

"Morali smo da damo frekvenciju Ami radiju iz Kikinde, zvali su iz centrale, a ti nisi član DS-a". Osim toga, Zoran Milešević, u to vreme vlasnik VK radija u Kikindi i siva eminencija u gradu, čovek koji se pita za sve, javno se hvalio da ime veze i poznanstva sa Nenadom Cekićem i njegovom "pratiljom" Vasićem i da, "dok je njega, Siniša Pašić neće imati frekvenciju za radio u Kikindi!"

 

Igre bez granica

 

Radio Kiss je eliminisan zbog jednog jedinog kriterijuma - "...Ponašanje stanica u prethodnom periodu?!..."

Navodno je, prema izjavi Gorana Karadžića, upućenoj gradonačelniku Zrenjanina Mileti Mihajlovu, "Kiss radio emitovao program bez dozvole i zbog toga nije dobio dozvolu za radio, i nijedna jedina radio stanica nije dobila dozvolu koja je emitovala program na divlje i kojoj je izrečena zabrana rada u prethodnom periodu".

Ispostavilo se da je u pitanju još jedna laž gospodina Karadžića! I to laž koja je razobličena u sučeljavanju kada je Danica Radić mahala rešenjima o zabrani rada, a Karadžić se "okliznuo" i rekao da nije glasao za Klik radio. I sve to bez imalo srama, iako je u prethodnom periodu lično pretio Danici Radić rekavši joj doslovno:

"... Ja neću glasati za vaš Kiss radio (ostaje nepoznato za koga je onda gospodin Karadžić uopšte glasao ili je to samo bio izgovor s obzirom da je bio pritisnut materijalnim dokazima koje mu je Danica Radić predočila!?).

Zanimljivo, ali je na istom konkursu dozvolu za emitovanje radio programa dobio emiter Reks iz Kikinde, vlasnik Ami radija (kojem je ispostavljeno rešenje RATEL-a od 4. decembra 2009. godine o zabrani rada)...

Sledi Radio Joker, Srednjevo, Rešenje o zabrani rada RATEL-a od 12. februara 2010. godine. Vlasnik Radija Joker je, između ostalog, pretio RRA da će baciti bombu na njih ako mu ne daju frekvenciju. Takođe je rešenje o zabrani rada ispostavljeno Radiju Kis iz Lazarevca, od 22. decembra 2008... Svi oni su dobili dozvolu iako im je svima u prethodnom periodu bio zabranjen rad!

Nakon svega što se desilo, Danica Radić, odnosno firma Linea Electronics DOO, tužila je RRA Upravnom sudu dva puta u predmetu izdavanja dozvole za emitovanje radio programa Klik FM radiju i uskraćivanju dozvole Kiss radiju koji nije dobio dozvolu. U iščekivanju presude suda i nastavka otkrivanja činjenica o tome kako su se delile frekvencije u zemlji Srbiji, za verovati je da su čitaoci, tj. građani, razumeli o kakvom se javašluku, korupciji, osionosti i nezakonitosti ovde radi i kako je DS eleminisala i u privredi i u medijima sve one koji su znali da rade. Da li prstom sudbine ili zbog neverovatne upornosti u otkrivanju činjenica, tek KTV televizija i SOS kanal jedni su od retkih koji su preživeli ove neverovatne igre bez granica sa državnim agencijama RRA i RATEL.

 

 

 

Lica koja prihvate da otvore firmu uz odgovarajuću naknadu (500-1000 evra) potpisuju i automatski ugovor o prenosu vlasništva firme u roku od šest meseci do godinu dana na člana RRA!

 

 

GLOSA

 

"Morali smo da damo frekvenciju Ami radiju iz Kikinde, zvali su iz centrale, a ti nisi član DS-a"

podeli ovaj članak:

Natrag
Na vrh strane