Natrag

RTV Svetac

RTV Svetac

 

Top lista - tu nisu posla čista

 

Rajko Roki Dvizac

 

 Top liste su bile i još uvek su merilo popularnosti neke pesme ili pak tiražnosti nosača zvuka.Tako je i danas u svetu ali ne i kod nas.Sve se promenilo od kada se raspala normalna država (Jugoslavija),pa i sama  estrada.Pošto ne  živimo u  pravnoj i normalnoj državi gde se zna  red,rad  i pravila ,gde se ne poštuju norme i standardi - na estradi se radi sve i svašta. Domaća estrada se preselila na televiziju i žutu štampu. Turbo folk koji je lansiran kao vid zablude naroda u vreme vladavine Miloševića potpuno je ,s jedne strane,uništio srpski rokenrol (konkretno - njenu bazu) a sa druge strane preplavilo estradu sa narodnjacima-svaštarima čiji efekti se i  danas osećaju. Najsvežiji primer je jedna od navodno najglamuroznijih novina , emisija TV Pinka "VIP Room" gde se (tako je pisalo na malom ekranu) najavljuju najveće zvezde pop i rok muzike.Kad ono - Jelena Karleuša  i Ana Stanić.Za razliku od Ivana Ivanovića ja nemam ništa protiv gospođe Karleuše.

Jednostavno, njenu muziku ne slušam i to je to. Ali imam protiv toga da se ona najavljuje i proglašava za najveću zvezdu popa i roka. Da su rekli folk,OK. Ako je i od Željka  Mitrovića (hvala mu što me je kao najuticajnijeg srpskog tv kritičara "pozvao"na 18 rođendan Pinka - o profesionalizmu samo toliko),što je mnogo mnogo je.To što se sada događa je samo posledica,žetva onog što je godinama sejano na ružičastoj estradi.

 A sad o uzrocima i pravilima koji jedno ne važe kod nas.Odavno je na delu pokušaj narodnjaka da se od estrade napravi bućkuriš-mućkalica u koju su spojene  babe i žabe.Dok je  postojala normalna država (Jugoslavija) i pravila su se poštovala, bio je sasečen svaki pokušaj forsiranja folk mućkalica. Sada nema ko. Ne očekujete valjda od Željkovih rođendanskih zvanica da tako nešto sme  da uradi?! Ajte,molim vas...

.Jedna od najvećih brana bile su top liste.Imale su ih (bar što se Beograda tiče) "RTV Revija","Politika Ekspres","Večernje Novosti" i "TV Novosti".Ne zato što sam ja uređivao tu vrstu rubrike u "TV Novostima" (a možda baš i zato),ali nepobitna je činjenica da su ove  novine imale najuticjaniju i najpoštovaniju top listu.

Ne samo u Srbiji,već i u celoj Jugoslaviji.To tvrdim na osnovu iskustva  - brojnih pritisaka od izvođača,kompozitora i diskografskih kuća kao i  određenih tadašnjih političara koji su bili ili "naklonjeni" pevaljkama ili su im se deca igrala rokenola.

Drugi razlog je što su "TV Novosti" imale jedinstvenu top listu 3x10 - 10 najpopularnijih stranih rok pesama u Jugoslaviji, 10 Najpopularnijih domaćih rok i pop pesama i 10 najpopularnijih narodnjaka.Svakom se znalo gde mu je mesto zahvaljujući ovoj šemi i strogim pravilima.

Eh, top liste "TV Novosti"... Em su se razlikovale od ostalih, em su stekle moć i ugled. Ostale dodatke recepta zašto je to bilo tako,sačuvaću kao autorsku tajnu.

Ma, reći ću najvažnije pravilo - na top liste "TV Novosti"  išle su samo pesme koje su bile stvarno popularne, a ne zbog imena pevača ili moćne reklame.

Osim navedenih top lista u beogradskoj štampi,vredno poštovanja su bile i  tv emisija "Hit meseca" (TV Beograd),"Hit 202" (Beograd 202) i "Diskomer" ( Radio Studio B).

Zahvaljujući tome, Beograd imao najjaču folk i rok scenu u Jugoslaviji. Jedino je pop I zabavna muzika zaostajala za Hrvatskom.

Baš zbog toga,svi izvođači od Vardara pa do Triglava koji su želeli da naprave veliku karijeru,da postanu zvezde, da osvoje Jugoslaviju  morali su da dođu u Beograd po blagoslov. Sada pak, u Beograd se isključivo dolazi samo da bi se uzela lova. To je gorka istina.

Danas kada "TV Novosti" više ne postoje kao samostalni list (šteta),a ni top liste 3x10  nema u njima (opet šteta) a bogme nema ni mene u njima (najveća šteta) - radi se sve naopačke.

Domišljati Saša Popović se dosetio da iskoristi ovu prazninu u beogradskoj štampi i u sopstvenim emisijama "Granda" lansira top listu (pesama ili izvođača,ko bi ga znao) iz vlastite produkcije. Odmah za njim isto je učinila i diskografska kuća "Gold mjuzik". Top lista kao (bar je tako svuda u svetu) zvanični merač popularnosti utiče na popularnost i  prodaju nosača zvuka  i njenih izvođača.

Ali ove top liste su  čista prevara,obmana potencijalnih kupaca,pa i samih izvođača. Tu samozvanu top listu "pravi" ovlašćeno lice iz diskograske kuće pod punom kontrolom glavnog gazde iz "Granda" ili "Golda".

Na njima se nalaze isključivo pesme iz pomenutih  diskografskih kuća. Svi koji objave novu pesmu moraju da prođu top listu.

Plasman se ne određuje na osnovu stvarne popularnosti pesme,već je to samo deo reklamne kampanje. Pošto ne postoje druge,neutralne,kombinovane top liste.postojeće na tv gledaoce deluju kao stvarne, surogat  za prave.A kad nema prave (kafe),dobar je i surogat. Nažalost, slično je i sa rok top listom "Jelen top 10" na kojoj se ,recimo nije pojavio "Beogradski sindikat" a momci napunili "Arenu".

Da je drugačije,bar bi "Beogradski sindikat" i "Frajle" do sada bile veće zvezde nego  gomila "Grandovih" zvezdica  zajedno.

 Rešenje je - pod hitno vratiti se u normalu,ismejati surogat top liste i poštovati pravila.Na top listama mogu da se nađu samo hitovi.A hit je ono što narod voli a ne ono što mu diskografske kuće kažu da on ustvari voli . Ovakva top lista - tu nisu posla čista!

  

P. S.

 

 Nedavno sam u ovoj rubrici javno tražio od predsednika Nikolića i premijera Dačića da i ja postanem član RRA, jer niti sam član bilo koje stranke, niti imam putera na glavi.Čak sam  predložo prvu  meru svog rada - da loše tv emisije se oporezuju (porez na šund i kič). I šta se dogodilo?

Predsednik i premijer se nisu ni oglasili ali se zato nedavno oglasio RRA i predložio da porez na šund plate TV Happy za emisiju "Luda kuća", TV Pink za "Preljubnike" i Prva TV za "Porodične tajne"!?

Gle čuda - posle toliko godina ćutanja RRA se "setio šta treba da radi". Ma nemoj. Pošto su ukrali moju ideju, tražim od vlade  pod  hitno da zaštiti moja autorska prava. Ili da mi da mesto u RRA ili da mi plati autorski honorar ili podnosim  tužbu sudu u Strazburu. Za razliku od drugih,ja nisam PR tv kuća, već tv kritičar broj 1 u Srbiji.

 

podeli ovaj članak:

Natrag
Na vrh strane